Hopp til hovedinnhold

Alt du trenger å vite om oppdatering av legitimasjon

Vi sender ut e-post, SMS eller brev til flere av våre kunder om at de må oppdatere sin legitimasjon i banken.

Hvorfor har jeg blitt kontaktet? 

Vi er lovpålagt å gjøre løpende kontroll av våre kundeporteføljer - også for kunder som allerede har registrert sin legitimasjon hos oss tidligere.

Hvis vi kontakter deg angående legitimasjon, betyr det at din legitimasjonen hos oss ikke oppfyller dagens krav. Det kan være at bildet eller tekst ikke er tydelig eller at legitimasjonen er av eldre årgang.

Du må da møte fysisk i banken med din legitimasjon (aller helst pass) innen fristen vi oppgir i henvendelsen. 

Hva er gyldig legitimasjon? 

  • Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land 
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

I Helgeland Sparebank foretrekker vi at du legitimerer deg med gyldig pass. En av grunnene til at vi foretrekker pass er at det for enkelte produkter er satt nye krav til legitimering, særlig gjelder dette BankID, men også bankkort med bilde. 

Har du ikke blitt kontaktet?

Vi tar kontakt med alle som må legitimere seg. Dersom du ikke har mottatt brev, e-post eller sms kan du ta det helt med ro.

Har du ikke mulighet til å møte i banken?

Dersom du ikke har mulighet til å komme innom våre kontorer, kan du sende inn kopi av din legitimasjon i nettbanken.
Du må logge deg inn i nettbanken, og sende kopien via vår «kundedialog». Kopien må være i farger, og både bilde og tekst må fremkomme tydelig.
Vi gjør oppmerksom på at ved å legitimere seg på denne måten får vi ikke gjort de elektroniske kontrollene som er kravet for utstedelse eller fornyelse av f. eks BankID fra Helgeland Sparebank. Men dokumentet vil være gyldig som legitimasjon.

Hva skjer dersom jeg ikke oppdaterer ny legitimasjon?

Dersom du ikke oppdaterer din legitimasjon, eller tar kontakt med banken, vil du risikere at dine kontoer sperres for uttak etter at fristen for legitimering er gått ut.

Smittevern - les dette før du besøker oss

Helgeland Sparebank er opptatt av å overholde myndighetenes smitteverntiltak, og du må ikke møte i banken dersom du har symptomer på luftveisplager, eller har vært syk med lignende symptomer de siste 14 dagene.

Ta kontakt med banken dersom du ikke kan møte i banken innen den gitte fristen.

Vi har også begrensninger på antall kunder som kan oppholde seg i lokalet. Et lite tips kan derfor være å legge turen til banken utenom lunsjtid, da det er færre kunder i lokalet.

Vi vil også ivareta smittevernet i forhold til skanning av din legitimasjon.

Mer informasjon om oppdatering av legitimasjon

Hvordan vet jeg om min legitimasjon er gyldig?

Vi tar kontakt med deg dersom vi ser at legitimasjonen din er mangelfull, eller ikke oppfyller kravene. Dette kan være at bildet, eller tekst ikke er tydelig nok, eller at legitimasjonen er av eldre årgang.

Dersom du får en henvendelse på SMS eller e-post må du møte fysisk i banken med din legitimasjon innen gitte frist.

Om du har registrert din legitimasjon etter 1. august kan du se bort i fra vår henvendelse.

Hva er gyldig legitimasjon?

I Helgeland Sparebank foretrekker vi at du legitimerer deg med gyldig pass. En av grunnene til at vi foretrekker pass er at det for enkelte produkter er satt nye krav til legitimering, særlig gjelder dette BankID, men også bankkort med bilde.

Følgende er gyldig som legitimasjon:

  • Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

Hvordan registreres min legitimasjon?

Du må møte fysisk på et av våre kontorer. Vi skanner legitimasjonsdokumentet ditt på en «Keesingskanner», og opplysningene blir lest inn i en rapport og blir lagret på din lukkede kundeprofil i våre systemer. Samtidig utføres det en kontroll på at legitimasjonsdokumentet er ekte, og at opplysningene stemmer overens med deg og dine kundeopplysningene.

Hvor kan jeg registrere legitimasjonen min?

Du kan registrere din legitimasjon på våre kontorer i Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund.

Må barn og ungdom også registrere legitimasjonen sin?

Vi krever legitimasjon for alle våre kundeforhold. Det er ikke et krav med pass dersom barnet bare har en konto hos oss. 

Blir personvernet ivaretatt?

Vi tar personvernet ditt på aller største alvor. Som finanskonsern har vi også taushetsplikt og vil behandle dine personopplysninger etter gjeldende personvernlovgivning.

Jeg kan ikke møte i banken. Hva gjør jeg?

Dersom du ikke har mulighet til å komme innom våre kontorer, kan du sende inn kopi av din legitimasjon i nettbanken. Du må logge deg inn i nettbanken, og sende kopien via vår «kundedialog». Kopien må være i farger, og både bilde og tekst må fremkomme tydelig.

Vi gjør oppmerksom på at ved å legitimere seg på denne måten får vi ikke gjort de elektroniske kontrollene som er kravet for utstedelse eller fornyelse av f. eks BankID fra Helgeland Sparebank.

Men dokumentet vil være gyldig som legitimasjon.