Hopp til hovedinnhold

BankID

Hvordan fornyer jeg min BankID?

Du logger inn i nettbanken med din BankID for å fornye den. Da fornyes den automatisk. Når du logger inn får du beskjed om å endre passordet. Det nye passordet må være på minst 8 tegn. 

Din BankID er gyldig i 2 år, og merkes for fornying to måneder før den utløper. Hvis du ikke bruker din BankID i løpet av denne perioden, får du en påminnelse på SMS og e-post om at du må fornye den. Påminnelsen sendes 10 dager før din BankID utløper.

Hva gjør jeg hvis min BankID er utløpt?

Dersom du har ventet for lenge med å fornye din BankID, slik at den er utløpt, bestiller du bare BankID på nytt i nettbanken.

Velg "Pålogging uten BankID", og bruk kodebrikken du har mottatt fra oss for å logge på. Deretter er bestillingsprosessen lik første gang du bestilte BankID.

Dersom du ikke husker ditt passord til "Pålogging uten BankID", kan du ta kontakt med Kundeservice på tlf. 04516.

Hvordan sperrer jeg min BankID?

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i Nettbanken under menyvalget BankID.

På hverdager kan du også kontakte Kundeservice på telefon 04516.

Utenom bankens åpningstid kan du ringe 75 12 81 75

Kan jeg bruke BankID på nettbrett og mobil?

Ja, hvis nettstedet har fått BankID uten Java kan du bruke din BankID på de fleste nettbrett av nyere typer. Du trenger siste versjon av Chrome, Firefox eller Opera for mobiltelefon og nettbrett (ikke Opera mini). Siste versjon av Chrome på iPad som kjører iOS 6 og høyere.

Hva betyr feilkode BID-1439?

Det betyr at din BankID er sperret. Ta kontakt med oss på telefon 04516, så hjelper vi deg. Kunderådgiveren vil stille deg noen spørsmål for å kontrollere identiteten din. Er vi trygge på at du er den du utgir deg for å være, vil sperringen bli opphevet.

Jeg får feilkode BID-2031. Hva er feil?

Det kan være flere årsaker til dette:

- Du bruker en PC med et operativsystem eller en nettleser som ikke er oppdatert. Oppdater PC-en slik at du har siste versjon av operativsystem og nettleser installert.

- Du bruker en PC med Internet Explorer 9, 10 eller 11 i et jobbnettverk. Administrator (IT-ansvarlig) i bedriften må gjøre en tilpasning i Internet Explorer for at BankID skal fungere. Administrator kan sjekke på bankid.no.

- Dersom bedriften benytter sikkerhetssoner for Internet Explorer på en aktiv måte og legger URL-er til BankID-brukersteder inn i Trusted Sites eller Intranet Zone, bør man merke seg følgende: For at de ansatte skal kunne benytte IE 9 og nyere til nettbank og andre tjenester som benytter BankID fremover, må systemadministrator legge https://csfe.bankid.no i Trusted Sites for IE.

- Ved netthandel kan BID-2031 oppstå ved bruk av nettleseren Mozilla Firefox. Vi anbefaler at du forsøker med en annen nettleser, for eksempel Google Chrome.

BankID på mobil

Hvordan får jeg BankID på mobil?

Logg deg inn i Nettbanken med BankID på vanlig måte, klikk på Alle tjenester og velg BankID/BankID på mobil i menyen. Så velger du Bestill BankID på mobil og følger instruksjonene på skjermen - og etter hvert også på mobilen.

Hvor sikker er BankID på mobil?

All informasjon som lagres på mobilen vil være kryptert, og du kan trygt bruke BankID på mobil. BankID Norge, bankene og mobiloperatørene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Kunder som mot formodning skulle bli uskyldig rammet av svindel og som har fulgt vilkårene for bruk av tjenesten, vil bli holdt økonomisk skadesløse.  Det er imidlertid viktig at du holder din ID-PIN hemmelig, ikke viser den til noen eller oppgir den til andre.

Vil min BankID kunne misbrukes av en som låner telefonen?

Nei, ikke hvis du holder din ID-PIN (Sign-PIN) hemmelig og sørger for at ingen andre får se eller vite den. Dersom du er påpasselig med dette, skal ikke en som låner eller på annet vis har fått tak i telefonen din kunne misbruke din BankID på mobil.

Hva gjør jeg hvis jeg mister mobiltelefonen?

Da må sperre din BankID på mobil. Logg deg inn i nettbanken ved hjelp av ordinær BankID med engangskode fra kodebrikken. I tillegg må du kontakte ditt telefonselskap og få sperret telefonen.

Hva gjør jeg hvis jeg må bytte SIM-kort?

Da må du logge inn i Nettbanken med kodebrikken og bestille BankID på mobil på nytt. Du kan avslutte den gamle avtalen samtidig.

Kan jeg ha flere BankID på mobil på min telefon?

Nei, du kan bare ha en BankID på mobil på telefonen. BankID på mobil lagres i SIM-kortet på telefonen, og SIM-kortet kan bare lagre en BankID på mobil.

Trenger jeg kodebrikken når jeg har fått BankID på mobil?

Ja, du vil fortsatt kunne få bruk for kodebrikken. BankID på mobil kan foreløpig ikke brukes på alle nettsteder, og da må du bruke ordinær BankID. BankID på mobil kan f.eks. ikke brukes når du skal handle med kort på nett eller når du skal betale regninger i vår Mobilbank-app.

Du vil også få bruk for kodebrikken hvis du må bestille BankID på mobil på nytt. Det blir nødvendig f.eks. ved bytte av SIM-kort, hvis du har tastet feil ID-PIN for mange ganger o.l.

Hva er ID-PIN?

Ved aktivering av BankID på mobil må du legge inn en personlig PIN-kode, som må være mellom 4 og 8 siffer, og som skal benyttes hver gang du bruker din BankID på mobil. Lag en PIN-kode som er lett å huske, men vanskelig for andre å gjette - og med så mange tall som mulig. Hold koden hemmelig og fortell den aldri til andre, verken til familiemedlemmer, bank eller politi.

Hvordan kan jeg endre PIN-kode selv?

Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken for å kunne velge en ny ID-PIN (personlig kode).

Jeg har glemt min ID-PIN, hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken. Da trenger du kodebrikken for å logge deg inn.

Jeg får meldingen ID-PIN blokkert. Hva gjør jeg?

Da må du bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

Jeg får feilmeldingen på telefonen: ”Proactive command rejected by ME: 40XX” Hva gjør jeg da?

Har du kontantkort må du sjekke om du har penger igjen på kortet. BankID på mobil fungerer ikke hvis kontantkortet er tomt.

Hvordan flytter jeg min BankID på mobil i en annen bank over til Helgeland Sparebank?

Start bestilling av BankID på mobil i nettbanken vår, og bekreft at du vil overskrive "gammel" BankID på mobil. Dette forutsetter at du har vanlig BankID hos oss fra før.

Betaling til utlandet

Hva er IBAN og BIC/SWIFT?

IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer.

BIC står for Bank Identifier Code og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Dette kalles også SWIFT. Helgeland Sparebanks BIC er HELGNO21

IBAN og BIC/SWIFT forenkler utenlandsbetalingene, og gjør dem sikrere og billigere. 

Har du mottatt en faktura finner du BIC/SWIFT på denne. Eventuelt kan du ta kontakt med den du skal betale til, eller banken deres.

Hvordan finner jeg mitt IBAN-nummer?

Du finner ditt eget IBAN-nummer på kontoutskriften din.

Hvordan betaler jeg til land som ikke har innført IBAN?

Land som USA, Canada, Australia og Sør-Afrika har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer når du skal betale til mottakere i disse landene. Ellers gjelder følgende regler:

USD til USA: I tillegg til mottakers konto må du oppgi enten nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer), eller BIC (SWIFT-adresse).

Canada, Australia og Sør-Afrika: I tillegg til mottakers konto må du oppgi både BIC og nasjonal bankkode. 

Boliglån

Hva er et finansieringsbevis?

Et Finansieringsbevis er en bekreftelse fra banken på hvor mye du kan få i boliglån. På beviset er det påført en maksimal lånesum, og hvor stor del av kjøpesummen du får låne. 

Finansieringsbevis kan være lurt å ha før du starter jakten på drømmeboligen, så vet du hvor langt du kan bli med i budrunden. Da slipper du å ta forbehold om finansiering, noe som er en fordel når det er flere som byr på samme bolig.

Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?

Nominell rente
er det årlige rentebeløpet beregnet som en prosentandel av selve lånebeløpet, uten gebyrer og andre kostnader.

Effektiv rente
er det man betaler når alle kostnadene (gebyrer, provisjoner og andre kostnader) er tatt med i tillegg til renten. Den effektive renten er derfor høyere enn den nominelle, og er den som best beskriver hvor mye lånet egentlig koster.

Når bør jeg vurdere refinansiering?

Før du tar opp et nytt lån et det lurt å undersøke mulighetene for å refinansiere lån du allerede har. Dette gjelder spesielt dersom du har et boliglån som er helt eller delvis nedbetalt.

Har du en bolig som er verdt mye mer enn lånet, har du også en ubenyttet lånereserve som kan komme godt med dersom du skal kjøpe hytte, bil eller båt. En slik lånereserve kan også benyttes til å innfri andre og dyrere lån du har tatt opp senere.

BSU

Når kan jeg starte å spare på BSU, og hvor lenge kan jeg spare?

Man må ha fylt 13 år for å opprette en BSU-konto. Det er likevel lurt å vente med å spare i BSU til du begynner å betale skatt, slik at du får utnyttet skattefordelen. Er du ikke fylt 18 år må kontoen opprettes sammen med foreldre/verge. Du kan spare og kreve skattefradrag til og med det året du fyller 33 år, eller til du begynner å bruke de oppsparte midlene.

Hva regnes som boligformål?

Pengene du har spart i BSU må brukes til kjøp av selveierbolig eller tomt, borettslags-, aksje- eller obligasjonsleilighet, eller til nedbetaling av boliglån. Skal pengene brukes til nedbetaling av lån må boligen være kjøpt etter at du opprettet BSU-sparingen. Pengene kan ikke brukes til oppussing av bolig.

Kan jeg betale ned på lån med BSU-midlene?

Ja, når du har kjøpt ny bolig kan innestående på BSU-kontoen benyttes til betaling av både renter og avdrag på boliglånet.

Kan jeg bruke BSU-midlene på en bolig jeg kjøpte før BSU-kontoen ble opprettet?

Nei, du kan bare bruke oppsparte BSU-midler på en bolig du har kjøpt etter at BSU-kontoen ble opprettet.

Kan jeg ha BSU-konto i flere banker?

Nei, du kan bare opprette en BSU-konto en gang. Men du kan flytte BSU-kontoen fra en bank til en annen. Ta kontakt med oss dersom du har BSU i en annen bank og ønsker å flytte kontoen til oss, så tar vi oss av flyttingen for deg.

Hva skjer hvis jeg bruker pengene til noe annet enn boligformål?

Det regnes som kontraktsbrudd, og da vil likningsmyndighetene kreve at du tilbakebetaler skattefradragene du har fått siden du startet BSU-sparingen. Du vil heller ikke få muligheten til å spare mer på BSU senere. Kontrakten brytes ikke ved uttak av årets innbetalte sparebeløp, ved uttak av renter som påløper etter det inntektsåret du fyller 33 år, eller hvis du flytter BSU-kontoen fra en bank til en annen.

Kan jeg fortsette å spare på BSU selv om jeg kjøper en bolig?

Ja, det kan du. Du får høy innskuddsrente og 20 % skattefradrag på det årlige sparebeløpet, så det kan være lurt å fortsette BSU-sparingen hvis du har mulighet til det. Men hvis du har tatt ut en del av de oppsparte pengene kan du ikke lenger fortsette sparingen.

Må jeg bruke hele beløpet på BSU-kontoen samtidig?

Nei, uttak på kontoen kan fordeles over flere inntektsår. Men når du har begynt å bruke av BSU-kontoen kan du ikke lenger gjøre nye innskudd på den.

BSU 2.0

Må jeg ha BSU i Helgeland Sparebank for å kunne opprette BSU 2.0?

Ja, du må ha BSU-konto hos oss. Hvis du har BSU-konto i en annen bank, hjelper vi deg med å flytte den til oss.

Får jeg skattefradrag for å spare på BSU 2.0?

Nei, du får ikke skattefradrag for å spare på BSU 2.0. Men vi gir deg svært god rente på sparepengene.

Hva gjør jeg hvis jeg vil ha ut penger fra BSU 2.0-kontoen?

Skal du ta ut penger fra BSU 2.0-kontoen må du kontakte en av våre lokalbanker.

Hvordan oppretter jeg BSU 2.0?

Har du allerede en BSU-konto hos oss kan du opprette BSU 2.0 her og nå. Du logger deg bare inn i nettbanken, klikker på menyvalget «Alle tjenester». Under "Konto" finner du valget «Opprett konto», og så velger du «BSU 2.0» i nedtrekksmenyen. Straks du har lest og akseptert avtalevilkårene kommer det nye kontonummeret opp i Nettbanken, og kontoen kan tas i bruk.

Det kan være lurt å opprette fast månedlig sparing til den nye kontoen samtidig.

Hvordan starter jeg fast sparing?

Fast sparing oppretter du i Nettbanken. Under "Alle tjenester" finner du "Overføring". Der velger du «Fast overføring». Legg inn fra- og til-konto og beløpet du vil spare, så er du i gang!

Må jeg bruke det jeg har spart på BSU 2.0 til å kjøpe bolig?

Ja, de oppsparte pengene på BSU 2.0 må brukes til kjøp av bolig, eller til nedbetaling av lån på en bolig du har kjøpt. Uttak til annet formål regnes som brudd på avtalen, og kontoen vil da bli avsluttet.

Drømmespar

Hvordan kommer jeg i gang med Drømmespar?

Du kan starte med Drømmespar når du vil. Du logger deg bare inn i Nettbanken og klikker på "Alle tjenester". Under "Konto" finner du valget «Opprett konto» og så velger du «Drømmespar» i nedtrekksmenyen. Straks du har lest og akseptert avtalevilkårene kommer det nye kontonummeret opp i Nettbanken. Husk at du må opprette en fast spareavtale til kontoen etterpå, ellers vil den nye kontoen bli gjort om til en Helgelandskonto.

Hvordan oppretter jeg fast sparing?

Fast sparing oppretter du i Nettbanken. Du logger deg inn og klikker på "Alle tjenester". Under "Overføring" klikker du på valget «Fast overføring» der du legger inn fra- og til-konto og beløpet du vil spare.

Kan jeg sette inn penger utenom den faste sparingen?

Det er ikke tillatt å sette inn enkeltinnskudd på Drømmespar-kontoen. Unntak gjøres når barn tømmer sparebøssen og når konfirmanter setter inn pengegavene.

Kan jeg endre sparebeløpet?

Ja, du kan når som helst endre sparebeløpet. Det gjør du i nettbanken - enkelt og greit.

Hva skjer hvis jeg avslutter den faste sparingen?

Ved opphør av den faste sparingen vil kontoen bli omgjort til en ordinær Helgelandskonto.

Hva skjer hvis jeg må ta ut penger flere ganger enn det som er tillatt?

For uttak ut over de 12 frie uttakene per år samt fjorårets rente trekkes 2 % av uttaksbeløpet.

Fastrenteinnskudd

Når får jeg utbetalt renten på Fastrenteinnskuddet?

Rentene blir utbetalt en gang i året. Har du et fastrenteinnskudd med bindingstid på ett år eller mindre, får du den opptjente renten utbetalt når bindingstiden opphører. Ved lengre renteavtaler vil du få renten utbetalt en gang i året og ved forfall.

Hva skjer hvis jeg må ta ut pengene før bindingstiden er utløpt?

Fastrenteinnskudd forutsetter at pengene ikke blir tatt ut i bindingstiden. Dersom du likevel skulle få behov for å ta ut en del av - eller hele - innskuddet, kan dette skje mot at du betaler en uttakskostnad på 2 % p.a. Denne blir beregnet av gjenstående innskuddstid og summen du tar ut. Kostnaden blir trukket fra kontoen direkte ved uttak.

Fastrentelån

Kan jeg endre på fastrentelånet?

Nei, et fastrentelån er bundet i hele avtaleperioden. Du kan ikke endre terminbeløp, hoppe over en termin eller endre lengden på terminene, så lenge renten er bundet.

Hva betyr overkurs og underkurs for meg?

Ønsker du å nedbetale et fastrentelån raskere enn avtalt vil det bli beregnet overkurs eller underkurs på lånet. Det betyr forenklet at om rentenivået har sunket siden du fikk utbetalt lånet ditt, må du betale det banken taper i renteinntekter. Har rentenivået derimot steget, vil du bli godskrevet rentegevinsten.

Garanti Livrente

Hvor lenge må jeg spare?

Det må gå minst 12 år fra første innbetaling til siste utbetaling. Pengene du sparer i livrente utbetales over minimum 6 år.

Må jeg betale skatt på sparepengene?

Du må betale alminnelig innteksskatt på avkastningen, men dette skjer ikke før Livrenten utbetales.

Helgeland Aktiv

Koster det noe å være med i Helgeland Aktiv?

Nei, det er ingen årsavgift for å være med i Helgeland Aktiv.

Kan jeg opprette en Helgeland Aktiv-konto på egen hånd?

Dersom du er under 15 år må foreldrene dine (evt. vergen din) være med når du skal opprette en Helgeland Aktiv-konto.

Er du over 15 år har du anledning til å åpne konto på egen hånd, med tilhørende kort og nettbank, for å sette inn midler du har tjent eller fått til egen rådighet.

Hva skjer med Helgeland Aktiv-medlemskapet når jeg blir 18 år?

Når du fyller 18 år kan du flytte over til Helgeland Total, som gir deg enda flere fordeler og muligheter. Ditt Electron-kort blir da byttet ut med et Visa Personkort. Du vil få et brev fra oss med nærmere informasjon når tiden nærmer seg.

Helgeland Gull

Hvor finner jeg Helgeland Gull i nettbanken?

I nettbanken finner du Helgeland Gull ved å gå til menyvalget "Alle tjenester" og deretter klikke på "Oversikt kort". I Mobilbanken ligger Helgeland Gull bak kort-ikonet som du finner ved siden av kontoene dine.

Kan jeg overføre penger fra Helgeland Gull til bankkontoen min?

Ja, du kan overføre penger fra ditt Helgeland Gull-kort til din bankkonto. Dette gjør du raskt og enkelt i nettbanken eller Mobilbanken. Vi gjør oppmerksom på at det påløper en avgift for denne tjenesten, se EnterCards priser og vilkår.

Hvordan betaler jeg en regning med Helgeland Gull?

Dersom du har en regning som du vil betale med penger fra kredittkortet ditt, må du gå inn i Nettbanken og overføre pengene fra kortet til din vanlige bankkonto, og så betale regningen derfra. Vi gjør oppmerksom på at det påløper en avgift for overføring fra Helgeland Gull, se EnterCards priser og vilkår.

Helgelandskonto

Hva skjer hvis jeg må ta ut penger flere ganger enn det som er tillatt?

Tar du ut penger flere ganger enn de 12 frie uttakene du har i året pluss fjorårets rente, må du betale omkostninger på 2 prosent av beløpet du tar ut.

Hvordan starter jeg fast sparing?

Fast sparing oppretter du i nettbanken. Du logger deg inn og klikker på "Alle tjenester" i menyen. Under "Overføring" klikker du på valget «Fast overføring» der du legger inn fra- og til-konto og beløpet du vil spare.

Konto og kunde

Hvordan kan jeg bli kunde i Helgeland Sparebank?

Hvis du er kunde i en annen bank og har BankID der, men ønsker å bli kunde hos oss, kan du benytte vår selvbetjente løsning Bli kunde for å registrere deg som kunde hos oss. Det opprettes en konto for deg samtidig, og du får tilgang til nettbanken umiddelbart.

Har du ikke BankID kan du selvsagt bli kunde hos oss likevel. Da tar du bare kontakt med Kundeservice på tlf. 04516, så får du hjelp.

Hvordan oppretter jeg en konto?

Du kan opprette en ny konto selv i Nettbanken. Logg deg inn og velg «Alle tjenester». Under «Konto» finner du valget «Opprett konto». Straks du har lest og akseptert avtalevilkårene kommer det nye kontonummeret opp i Nettbanken, og kontoen kan tas i bruk.

Er du ikke kunde hos oss fra før, må du først opprette et kundeforhold før du kan få en konto. Dette kan du gjøre med tjenesten Bli kunde.

Mobilbank

Hvordan sender jeg penger med Svippkæsj?

  1. Logg deg inn i Mobilbanken og trykk på Svippkæsj-ikonet i menyen nederst på skjermen
  2. Velg hvem du vil betale til blant dine telefonkontakter, eller tast inn mobilnummeret
  3. Tast inn beløpet du vil sende
  4. Skriv en melding til mottakeren
  5. Velg hvilken av dine konti du vil betale fra, og bekreft betalingen
  6. Ferdig! Du trenger verken kodebrikke eller BankID
  7. Mottakeren får nå en SMS med info om hvordan pengene kan mottas, og en lenke til vår side. Alt mottaker trenger å gjøre er å legge inn kontonummeret sitt og bekrefte.

 

Hvordan bytter jeg fra pålogging uten kode til pålogging med kode (eller omvendt)?

Du kan velge mellom to måter å logge inn i Mobilbanken på; enten helt uten kode, eller med en selvvalgt firesifret kode. Ønsker du å endre dette i ettertid, kan du trykke på knappen "Aktiver på nytt" og velge ny påloggingsmetode etter at du har identifisert deg på nytt.

Velger du "Bruk kode" legger du inn en firesifret kode som du må taste hver gang du skal inn i Mobilbanken. Dette valget gir best sikkerhet om telefonen din skulle komme på avveier.

Velger du "Ikke bruk kode" kommer du rett inn i Mobilbanken. Velger du dette bør du sikre mobilen din med passord, slik at uvedkommende ikke får muligheten til å se kontoene dine.

Hvor mye kan jeg overføre med Svippkæsj?

Du kan overføre maksimum 5 000 kroner per gang med Svippkæsj, og du kan ikke overføre mer enn 5 000 kroner til samme mottaker på en og samme dag. Det er også en maksgrense på 10 000 kroner totalt per måned.

Hvorfor får jeg feilkode C161 når jeg skal aktivisere Mobilbanken med BankID på mobil?

Feilkode C161 kan bety to ting: Enten at du har tastet feil mobilnr eller fødselsdato, eller at du ikke har BankID på mobil. Hvis du ikke har BankID på mobil må du logge inn med vanlig BankID i nettbanken og aktivere det.

Hvorfor finner jeg ikke Helgeland Sparebanks mobilbank-app i AppStore?

Dersom du har en iPad kan dette problemet oppstå. Dette skyldes at mobilbank-appen vår er registrert som en iPhone-app i AppStore. Bytt til valget "Kun for iPhone" i menyen oppe til venstre når du søker etter appen fra en iPad, så finner du den. 

Nettbank

Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?

Hvis kodebrikken din har sluttet å fungere, eller du har mistet den, kan du bestille en ny ved å kontakte Kundeservice på tlf. 04516. Du kan også stikke innom en av våre lokalbanker for å bestille. Ny brikke kommer i posten i løpet av 3-5 dager.

Hvis brikken din bare har sluttet å fungere, koster det ikke noe å få en ny. Men hvis du har du mistet brikken eller ødelagt den selv, koster det 100 kr.

Når overføres betalinger i nettbanken?

Overføring av betalingsoppdrag mellom norske banker skjer fem ganger daglig fra mandag til og med fredag. Klokkeslettene er kl. 05.30, 09.30, 11.30, 13.30 og 15.30, og transaksjoner som er utført innen disse tidspunktene godskrives konto innen en halv time etterpå. Men altså kun på hverdager. (Tidspunktene er omtrentlig og kan variere med noen minutter for den enkelte bank.)

Så hvis du betaler en regning eller overfører penger til en venn som har konto i en annen bank klokka 14.00 på en mandag, vil pengene normalt være på mottakers konto ca kl. 16.00 samme dag. Betaler du i en helg, overføres pengene ca kl. 06.00 mandag morgen.

Men dersom betaler og mottaker har konto i samme bank, vil pengene komme på konto med en gang betalingen er gjennomført.

Hvilke nettlesere fungerer nettbanken med?

Oversikt over nettlesere som er testet og godkjent for nettbanken pr. 10.10.2016:

Desktop (PC/Mac)

  • Edge (Windows 10)
  • Internet Explorer 11 (Windows 8)
  • Chrome (nyeste versjon)
  • Safari (nyeste versjon)
  • Firefox (nyeste versjon)
  • Opera (nyeste versjon) fungerer, men kun kritiske feil rettes.
  • Internet Explorer 10 (Windows 7) fungerer, men etter 10.01.2017 rettes kun kritiske feil
  • Internet Explorer 9 fungerer, men bør ikke brukes. Har begrenset funksjonalitet. All støtte stoppes 01.01.2017.

Android (mobil/pad)

  • Chrome på Android 5.x og 6.x (nyeste versjon). NB! Samsung Galaxy S6 fungerer ikke med v. 6.0.1, må nedgraderes til 5.1.1.
  • Chrome på Android 4.3 og 4.4 fungerer, men mindre feil rettes ikke.

NB! Testet med Samsung Galaxy S5, S6 og S7. Funksjonaliteten kan avvike for enkelte telefonmerker og modeller.

iPhone/iPad (iOS)

  • Safari på iPhone 5, iPhone 6 og iPad Pro med iOS 10 (nyeste versjon)
  • Safari på iPhone 5, iPhone 6 og iPad Air med iOS 9 (nyeste versjon)
  • Safari på iPhone 6+ med iOS 8.2
  • Safari på iPad 3 med iOS 8.1.3

NB! iPhone 4 med iOS 7.1.2 er ikke lenger støttet (vil ikke fungere)

Windows Phone

  • Edge/Windows 10 fungerer, men mindre feil rettes ikke.

Hvor finner jeg Signeringsportalen?

Signeringsportalen er ikke en del av nettbanken, men en frittstående portal for dokumenter og tilbud som kan signeres elektronisk med BankID.

Link til Signeringsportalen finner du på forsiden vår, eller du kan klikke her.

Vi gjør oppmerksom på at det foreløpig ikke er mulig å benytte BankID på mobil til signering, kun vanlig BankID med kodebrikke.

Hvor finner jeg kontoutskrifter og årsoppgaver?

Under menyvalget "Alle tjenester" i nettbanken finner du "Arkiv". Der kan du velge "Kontoutskrifter" og deretter kontonummer og dato fra/til. Da får du opp en liste over tilgjengelige kontoutskrifter for den valgte perioden.

Vil du laste ned årsoppgaven finner du den som et eget valg i nedtrekkslista "Dokumenttype".

Hvordan får jeg gratis Norman antivirusprogram?

For å laste ned vårt gratis antivirusprogram, Norman Security Suite for Windows, må du logge inn i nettbanken og klikke på "Alle tjenester". Du finner linken til Norman under "Verktøy".

Vær klar over at dersom det er installert et annet antivirusprogram på datamaskinen fra før, må du avinstallere dette før du installerer Norman Security Suite. To samtidige antivirusprogrammer på datamaskinen vil ofte skape problemer, og den kan bli både treg og ustabil.

SMS Saldo

Hva er SMS Saldo?

Med tjenesten SMS Saldo kan du sende en SMS med kodeord "Saldo" til 2370 for å få opplysninger om saldo og hvor mye du har tilgjengelig på ditt Helgeland Gull-kort. Du får også se de tre siste transaksjonene på kortet.

Hva koster det å bruke SMS Saldo?

Tjenesten er gratis å motta. Du betaler kun avgift til til telefonselskapet for meldingen du sender. 

Superkortet

Er det noen aldersgrense for å kunne få Superkortet?

Superkortet er utviklet på bakgrunn av foreldres behov for et alternativ til kontanter i en travel hverdag. For at barn skal kunne forstå og ta i bruk kort bør de har oppnådd en viss modenhet i alder. Nedre aldersgrense er 8 år, og øvre grense er 13 år, men vi anbefaler ikke Superkortet før barnet er fylt 10 år. 

Får barnet en egen brukskonto?

Ja, det opprettes en egen brukskonto - Superkonto - i barnets navn som kortet knyttes til.

Hvem skal signere avtaledokumentene?

Avtaledokumentene signeres av begge vergene. Dette skjer i banken. Dersom du har vergeansvar alene trenger vi dokumentasjon på dette forholdet.

Begge foresatte må være kunde hos oss for å få signert avtalen, og begge må ha signert før kortet kan settes i produksjon.

Hvordan blir kort og kode sendt ut?

6-8 dager etter at vi har mottatt signerte avtaledokumenter, vil dere motta kort og PIN-kode i to separate forsendelser. PIN-koden kommer først.

Kan kortet brukes til kontantuttak i butikk?

Ja. Superkortet er et vanlig Visa Electron bankkort. Maksimalt beløp for kontantuttak og varekjøp i butikk per 7 dager er 400 kroner.

Hva vil det si at kortet kan brukes for 400 kroner i butikk per sju dager?

Det betyr at dersom du kjøper for 400 kroner på en mandag, så må du vente til neste mandag med å kjøpe for nye 400 kroner. Dersom du kjøper for 200 kroner på mandag og 200 kroner på fredag, kan du påfølgende mandag kjøpe for 200 kroner til, og påfølgende fredag for 200 kroner.

Kan kortet brukes i utlandet?

Ja, men vær klar over at maks beløp per 7 dager i utlandet er 400 kroner for varekjøp og minibankuttak samlet. (Altså ikke 400 + 400 som i Norge, men 400 kroner samlet.)

Hva gjør vi hvis barnet glemmer koden til Superkortet?

Ta kontakt med Kundeservice på 04516 så får dere hjelp med dette.

Hvorfor er disponibelt beløp som kommer på SMS større enn beløpsgrensen på kortet?

Disponibelt beløp som kommer på SMS viser saldo på konto. For å finne ut hvor mye barnet har igjen å bruke, må dere legge sammen transaksjoner i henholdsvis butikk og minibank per syv dager.

Jeg skal sette opp saldosjekk via SMS for barnet. Hvor er koden jeg trenger?

Kode for SMS, mobil og telefonbank utleveres i banken ved bestilling av Superkortet.

Hvor lenge er kortet gyldig?

Superkortet er gyldig i tre år, og utløpsdatoen står på kortet. Når kortet utløper må du bestille nytt dersom du fortsatt ønsker Superkort. De aller fleste vil etter tre år være 13 år eller eldre, og da er kortet Electron 13-18 med legitimasjon og andre beløpsgrenser mer aktuelt.

Valuta

Hvor får jeg vekslet utenlandsk valuta?

Du kan ta ut svenske kroner, euro og US dollar i noen av minibankene våre. Se oversikt over våre minibanker for info om hvilke automater som har utenlandske sedler.

Det er ikke lenger mulig å veksle fra utenlandsk valuta til norske kroner hos oss.

Visa Verdikort

Kan et Visa Verdikort veksles mot kontanter?

Nei, kortet kan ikke innløses i kontanter, og det kan heller ikke settes inn på en konto i banken.

Hvor kan et Visa Verdikort brukes?

Kortet kan benyttes til kjøp av varer og tjenester på mer enn 25 millioner Visa online brukersteder i hele verden. Kortet kan også brukes til handel på Internett.

Kan et visa Verdikort brukes i minibank?

Nei, kortet har ikke pinkode og kan ikke brukes i minibank.

Hvordan kan jeg sjekke saldo på kortet?

Du kan få vite gjenstående saldo på kortet ved å sende en SMS til 2040 med kodeord "saldo" mellomrom "kortnummeret". Du får da en SMS tilbake med saldo og de fem siste transaksjonene. Tjenesten koster kr 3,00 og blir belastet din mobilregning.