Hopp til hovedinnhold

Oppgradering av BankID på Mobil

Har du mottatt en SMS fra oss angående oppgradering av BankID på Mobil? Her finner du mer informasjon samt oppskrift på hvordan du oppgraderer BankID på Mobil.

I løpet av første halvår 2020 vil et stort antall kunder, fra alle bankene i Norge, motta en melding fra sin bank hvor de blir bedt om å oppgradere BankID på Mobil. Dette er en forbedring som skal sikre at din BankID blir enda vanskeligere å misbruke.  

Hvordan oppgradere BankID på Mobil?

Du må selv oppgradere BankID ved å gjennomføre seks enkle steg:  

1. Logg inn i nettbanken på vanlig måte med BankID
Du kan ikke logge deg på med BankID på Mobil fordi det er den du skal oppgradere.

2. Velg «Alle tjenester»

 Gå til Alle tjenester

3. Klikk på "BankID/BankID på Mobil" i menyen

 Klikk på "BankID/BankID på Mobil" i menyen

4. Klikk på "Bestill" under "BankID på Mobil"

 Klikk på "Bestill" under "BankID på Mobil"

5. Følg veiledningen og gjennomfør hele installasjonen

Underveis vil det komme opp en melding med overskriften "Bekreft overskriving" som forteller deg at du har BankID på Mobil fra før på dette mobilnummeret, og ber deg bekrefte at du faktisk ønsker å overskrive denne.
Klikk på den røde knappen "Overskriv" for å gå videre.

6. Vent 5-10 minutter før du forsøker å bruke BankID på Mobil

Selv om du til slutt får en SMS med melding om at din BankID på Mobil er klar, så anbefaler vi at du venter noen minutter før du bruker den.

Når du har gjort dette skal din BankID på Mobil fungere som før.

Hvorfor må jeg oppgradere BankID?

BankID på mobil består av mange "byggeklosser" som til sammen sørger for at løsningen er sikker - og vanskelig å misbruke. Disse "byggeklossene" blir stadig forbedret slik at det blir vanskeligere å "bryte seg inn". Denne ganngen må du gjøre en re-installering av BankID på Mobil for at de nye forbedringene skal tre i kraft.

Hvordan kan jeg være sikker på at dette ikke er et svindelforsøk?

Når du logger inn i vår nettbank på vanlig måte (med kodebrikke eller BankID på Mobil som du har fått fra oss), så kan du være trygg på at du ikke blir lurt inn på utrygge sider.

Om du fortsatt har spørsmål om oppgradering av BankID, eller trenger mer hjelp, kan du kontakte kundeservice:

Tlf.: 75 11 90 00
E-post: Kundeservice@hsb.no