Hopp til hovedinnhold

Oppgradering av BankID på mobil

I løpet av høsten 2019 og vinter 2020 oppgraderes BankID på Mobil. Her får du svar på alle dine spørsmål knyttet til oppgraderingen.

Den teknologiske utviklingen går raskt og krever at programvare på alle enheter er sikre og oppdaterte til enhver tid. Derfor må sikkerhetsløsningene for BankID oppgraderes slik at du som kunde får en trygg og sikker betalingsopplevelse. 

Hva betyr dette for våre kunder?

Som en konsekvens av oppgraderingene, må BankID på Mobil aktiveres på nytt. Sjekk derfor at din BankID med personlig passord fungerer, så er du sikker på at du kan aktivere BankID på mobil på nytt.

Dersom du er av de kundene som må få nytt SIM-kort, må du også ha tilgang til din kodebrikke for å gjennomføre oppgraderingen - det er fordi du ikke kan bruke "forrige" BankID på mobil for oppgradering.

Har du mistet kodebrikken? Kontakt Kunderservice, så ordner vi det. 

Ofte stilte spørsmål om oppgradering av SIM-kort

Hvem gjelder dette?

Oppgraderingen gjelder de som har BankID på Mobil og et SIM-kort fra Telenor eller en mobiloperatør i Telenor sitt nett. 

Hvordan vet jeg om jeg trenger nytt SIM-kort?

Dersom du har et eldre SIM-kort vil du automatisk få tilsendt et nytt SIM-kort fra Telenor, samt en SMS med informasjon. Dette er fordi de eldre SIM-kortene ikke kan oppgraderes i henhold til den nye sikkerhetsløsningen.

Dersom SIM-kortet ditt er nytt, vil du kunne foreta oppgraderingen uten å få nytt SIM-kort, og du vil få en SMS som informerer deg om det.

Når oppgraderes SIM-kortene?

I og med at dette påvirker ganske mange kunder fra alle banker i Norge, vil oppgradering av SIM-kort skje over en lengre periode. Det betyr at de dette gjelder vil få en SMS (og evt. nytt SIM-kort) i løpet av perioden oktober 2019 - mai 2020.

Hvordan vet jeg at dette ikke er svindel?

Vi håndterer oppgraderingen på følgende måte, slik at du kan føle deg trygg:

  • SMS eller e-post fra oss i forbindelse med oppgraderingen vil ikke inneholde lenker du skal trykke på. 
  • Vi ber aldri om kundeinformasjon eller påloggingsdata i SMS eller e-post. 
  • Alt du skal gjøre i denne sammenheng vil kreve at du logger inn i Nett- eller Mobilbank på vanlig, sikker måte, og bruke våre tjenester for å bestille nye BankID på Mobil.