Hopp til hovedinnhold

Nettbank

Alt på ett sted

Du betaler regningene dine når det passer deg

  • Full oversikt over hele din økonomi
  • Inngå avtale om eFaktura eller AvtaleGiro
  • Betal til utlandet
  • Elektronisk postkasse
  • Opprett nye konti
  • Legg inn egne disponenter på dine konti
  • Få varsel på SMS
  • BankID og BankID på mobil
  • Er du totalkunde hos oss er de fleste tjenestene gratis å bruke

Full oversikt

I Nettbanken har du oversikt over hele din økonomi, og du kan betale regninger når det passer deg. Betaling skjer den dagen du ønsker, og vil du gjøre det enkelt kan du inngå avtale om eFaktura eller AvtaleGiro.

Tilgang til konti du disponerer

Du får mulighet til å se på og betale fra andres kontoer som du disponerer i Helgeland Sparebank. Dette kan være andre familiemedlemmer, eller en forening du er kasserer i.

Elektronisk postkasse

Du får din egen elektroniske postkasse i Nettbanken. Her legger vi dine kontoutskrifter, årsoppgaver, meldinger om innbetalinger og andre meldinger fra banken.

Opprett konto

Du kan selv opprette en ny konto når du får behov for det - uten at du behøver å kontakte oss i banken. 

BankID og BankID på mobil

BankID er en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å legitimere deg med på nettsider, og til å sette din elektroniske signatur på dokumenter og avtaler. BankID er gratis, og du skaffer deg den i Nettbanken. 

Fonds- og aksjehandel

Ønsker du å handle med fond eller aksjer, kan du bruke tjenestene for fondshandel og aksjehandel i Nettbanken.

Varsling på SMS

Du kan legge inn at du vil ha en SMS tilsendt når noe skjer på kontoen din, for eksempel når det kommer inn penger eller hvis en betaling blir avvist på grunn av manglende dekning.

Spørsmål og svar om nettbank

Jeg har glemt nettbank-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt passordet til nettbanken kan du gå til påloggingssiden og velge "Uten BankID". Da får du opp en side der valget "Glemt passord" står nederst i bildet. Velg denne, og du får muligheten til å identifisere deg på nytt, slik at du kan få tilsendt et nytt passord til nettbanken

Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?

Hvis kodebrikken din har sluttet å fungere eller du har mistet den, kan du bestille en ny ved å kontakte Kundeservice på telefon 75 11 90 00. Du kan også stikke innom en av våre lokalbanker for å bestille. Ny brikke kommer i posten i løpet av 3-5 dager.

For pris, se prisliste dagligbank

Når overføres betalinger i nettbanken?

Overføring av betalingsoppdrag mellom norske banker skjer fem ganger daglig fra mandag til og med fredag. Klokkeslettene er kl. 05.30, 09.30, 11.30, 13.30 og 15.30, og transaksjoner som er utført innen disse tidspunktene godskrives konto innen en halv time etterpå. Men altså kun på hverdager. (Tidspunktene er omtrentlig og kan variere med noen minutter for den enkelte bank.)

Så hvis du betaler en regning eller overfører penger til en venn som har konto i en annen bank klokka 14.00 på en mandag, vil pengene normalt være på mottakers konto ca kl. 16.00 samme dag. Betaler du i en helg, overføres pengene ca kl. 06.00 mandag morgen.

Men dersom betaler og mottaker har konto i samme bank, vil pengene komme på konto med en gang betalingen er gjennomført.

Hvilke nettlesere fungerer nettbanken med?

Oversikt over nettlesere som er testet og godkjent for nettbanken pr. 24.09.2018:

PC og Mac

  • Edge (Windows 10)
  • Internet Explorer 11 (Windows 8)
  • Chrome (nyeste versjon)
  • Safari (nyeste versjon)
  • Firefox (nyeste versjon)
  • Opera (nyeste versjon) fungerer, men kun kritiske feil rettes.
  • NB! Støtte for Internet Explorer 10 opphørte 28.03.2017. Brukere med eldre nettleser enn IE 11 vil ikke kunne logge seg inn i nettbanken

Hvor finner jeg Signeringsportalen?

Signeringsportalen er ikke en del av nettbanken, men en frittstående portal for dokumenter og tilbud som kan signeres elektronisk med BankID.

Link til Signeringsportalen finner du på forsiden vår, eller du kan klikke her.

Vi gjør oppmerksom på at det foreløpig ikke er mulig å benytte BankID på mobil til signering, kun vanlig BankID med kodebrikke.

Hvor finner jeg kontoutskrifter og årsoppgaver?

Under menyvalget "Alle tjenester" i nettbanken finner du "Arkiv". Der kan du velge "Kontoutskrifter" og deretter kontonummer og dato fra/til. Da får du opp en liste over tilgjengelige kontoutskrifter for den valgte perioden.

Vil du laste ned årsoppgaven finner du den som et eget valg i nedtrekkslista "Dokumenttype".

Hvordan sikrer jeg datamaskinen min?

Du bør installere et antivirusprogram som scanner og beskytter din datamaskin mot virus som kan komme via vedlegg i e-post, nedlastede programmer fra Internett eller fra nettsider du besøker.

Det finnes mange effektive antivirusprogram, noen finnes også i versjoner som kan lastes ned gratis. Har du en PC med Windows kan du bruke Microsoft Defender, som er gratis og følger med alle nyere versjoner av Windows. Har du en PC som kjører en eldre versjon av Windows 7, kan du laste ned Microsoft Security Essentials, som også er gratis.

Husk at et antivirusprogram bare kan beskytte din PC mot virus som ble kjent før siste oppdatering. For å unngå å bli infisert bør du derfor sette opp antivirusprogrammet slik at det oppdateres automatisk og gjør virussøk på datamaskinen med faste intervaller.

Vær også klar over at et antivirusprogram ikke vil sikre mot falske e-poster som enten prøver å få deg til å oppgi sensitiv informasjon, som for eksempel passord eller kredittkortinformasjon, eller som inneholder et lokkende tilbud som krever at du klikker på en lenke (som inneholder skadelig programvare). Denne formen for nettsvindel, eller phishing som det også blir kalt, er dessverre et økende problem.

Du kan lese mer om nettsikkerhet på nettvett.no

Om Open banking og PSD2

Hvor finner jeg informasjon om bankens PSD2 API?

Du finner mer informasjon om bruk av Helgeland Sparebanks APIer på vår Developer Portal

Du kan også lese mer om Open Banking og PSD2 i Helgeland Sparebank her

Kan mine kontoer i Helgeland Sparebank vises i andre nettbanker/mobilbanker?

Nei, ikke per i dag. Tjenesten er under utvikling og vil bli tilgjengelig i løpet av 2019.

PSD2 betyr at Helgeland Sparebank sine kontoer skal være tilgjengelig for andre banker og godkjente aktører. For at andre banker og aktører skal kunne hente data, kreves det at du gir ditt samtykke for hver enkelt bank eller aktør. Du vil, i nettbanken på hsb.no, alltid kunne se hvem du har gitt slikt samtykke til. Du vil også kunne trekke tilbake samtykker du tidligere har gitt.

Dermed har du som kunde i Helgeland Sparebank alltid full kontroll over hvem du har delt dine kontoopplysninger med.

Kan jeg betale fra kontoer i andre banker i min nettbank/mobilbank med PSD2?

Nei, per i dag kan du ikke betale regninger, og overføre penger, fra kontoer i andre banker gjennom nettbanken og mobilbanken din hos Helgeland Sparebank. Tjenesten er under utvikling og vil bli tilgjengelig i løpet av 2019.

Kan jeg se kontoer fra andre banker i min nettbank/mobilbank med PSD2?

Nei, per dags dato kan du ikke se kontoer og transaksjoner fra andre banker i din nettbank og mobilbank i Helgeland Sparebank, men tjenesten er under utvikling og vil bli tilgjengelig i løpet av 2019.

Hva er PSD2?

PSD2 er et EU-direktiv som regulerer betalingstjenester. PSD2 er en del av det norske lovverket og vil gjelde for fullt fra september 2019.

Målet med PSD2 er å legge til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester, fremme innovasjon, styrke sikkerheten for nettbetalinger og tilgang til konto.

Med PSD2 kan du lettere få oversikt over egen økonomi. Det åpner for eksempel for at en kan se alle sine kontoer, i forskjellige banker, i en og samme nettbank eller mobilbank.

Les mer om PSD2 hos Finans Norge