Hopp til hovedinnhold

Nettbank

Alt på ett sted

Du betaler regningene dine når det passer deg

  • Full oversikt over hele din økonomi
  • Inngå avtale om eFaktura eller AvtaleGiro
  • Betal til utlandet
  • Elektronisk postkasse
  • Opprett nye konti
  • Legg inn egne disponenter på dine konti
  • Få varsel på SMS
  • BankID og BankID på mobil
  • Er du totalkunde hos oss er de fleste tjenestene gratis å bruke

Full oversikt

I Nettbanken har du oversikt over hele din økonomi, og du kan betale regninger når det passer deg. Betaling skjer den dagen du ønsker, og vil du gjøre det enkelt kan du inngå avtale om eFaktura eller AvtaleGiro.

Tilgang til konti du disponerer

Du får mulighet til å se på og betale fra andres kontoer som du disponerer i Helgeland Sparebank. Dette kan være andre familiemedlemmer, eller en forening du er kasserer i.

Elektronisk postkasse

Du får din egen elektroniske postkasse i Nettbanken. Her legger vi dine kontoutskrifter, årsoppgaver, meldinger om innbetalinger og andre meldinger fra banken.

Opprett konto

Du kan selv opprette en ny konto når du får behov for det - uten at du behøver å kontakte oss i banken. 

BankID og BankID på mobil

BankID er en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å legitimere deg med på nettsider, og til å sette din elektroniske signatur på dokumenter og avtaler. BankID er gratis, og du skaffer deg den i Nettbanken. 

Fonds- og aksjehandel

Ønsker du å handle med fond eller aksjer, kan du bruke tjenestene for fondshandel og aksjehandel i Nettbanken.

Varsling på SMS

Du kan legge inn at du vil ha en SMS tilsendt når noe skjer på kontoen din, for eksempel når det kommer inn penger eller hvis en betaling blir avvist på grunn av manglende dekning.

Gratis antivirusprogram

Alle Nettbank-kunder i Helgeland Sparebank kan laste ned sikkerhetsprogrammet Norman Security Suite for Windows gratis. Lisensen inkluderer også løpende oppdateringer av programmet. Du finner link til nedlasting under "Verktøy" i nettbankmenyen.

Spørsmål og svar om nettbank

Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?

Hvis kodebrikken din har sluttet å fungere, eller du har mistet den, kan du bestille en ny ved å kontakte Kundeservice på tlf. 04516. Du kan også stikke innom en av våre lokalbanker for å bestille. Ny brikke kommer i posten i løpet av 3-5 dager.

Hvis brikken din bare har sluttet å fungere, koster det ikke noe å få en ny. Men hvis du har du mistet brikken eller ødelagt den selv, koster det 100 kr.

Når overføres betalinger i nettbanken?

Overføring av betalingsoppdrag mellom norske banker skjer fem ganger daglig fra mandag til og med fredag. Klokkeslettene er kl. 05.30, 09.30, 11.30, 13.30 og 15.30, og transaksjoner som er utført innen disse tidspunktene godskrives konto innen en halv time etterpå. Men altså kun på hverdager. (Tidspunktene er omtrentlig og kan variere med noen minutter for den enkelte bank.)

Så hvis du betaler en regning eller overfører penger til en venn som har konto i en annen bank klokka 14.00 på en mandag, vil pengene normalt være på mottakers konto ca kl. 16.00 samme dag. Betaler du i en helg, overføres pengene ca kl. 06.00 mandag morgen.

Men dersom betaler og mottaker har konto i samme bank, vil pengene komme på konto med en gang betalingen er gjennomført.

Hvilke nettlesere fungerer nettbanken med?

Oversikt over nettlesere som er testet og godkjent for nettbanken pr. 10.10.2016:

Desktop (PC/Mac)

  • Edge (Windows 10)
  • Internet Explorer 11 (Windows 8)
  • Chrome (nyeste versjon)
  • Safari (nyeste versjon)
  • Firefox (nyeste versjon)
  • Opera (nyeste versjon) fungerer, men kun kritiske feil rettes.
  • Internet Explorer 10 (Windows 7) fungerer, men etter 10.01.2017 rettes kun kritiske feil
  • Internet Explorer 9 fungerer, men bør ikke brukes. Har begrenset funksjonalitet. All støtte stoppes 01.01.2017.

Android (mobil/pad)

  • Chrome på Android 5.x og 6.x (nyeste versjon). NB! Samsung Galaxy S6 fungerer ikke med v. 6.0.1, må nedgraderes til 5.1.1.
  • Chrome på Android 4.3 og 4.4 fungerer, men mindre feil rettes ikke.

NB! Testet med Samsung Galaxy S5, S6 og S7. Funksjonaliteten kan avvike for enkelte telefonmerker og modeller.

iPhone/iPad (iOS)

  • Safari på iPhone 5, iPhone 6 og iPad Pro med iOS 10 (nyeste versjon)
  • Safari på iPhone 5, iPhone 6 og iPad Air med iOS 9 (nyeste versjon)
  • Safari på iPhone 6+ med iOS 8.2
  • Safari på iPad 3 med iOS 8.1.3

NB! iPhone 4 med iOS 7.1.2 er ikke lenger støttet (vil ikke fungere)

Windows Phone

  • Edge/Windows 10 fungerer, men mindre feil rettes ikke.

Hvor finner jeg Signeringsportalen?

Signeringsportalen er ikke en del av nettbanken, men en frittstående portal for dokumenter og tilbud som kan signeres elektronisk med BankID.

Link til Signeringsportalen finner du på forsiden vår, eller du kan klikke her.

Vi gjør oppmerksom på at det foreløpig ikke er mulig å benytte BankID på mobil til signering, kun vanlig BankID med kodebrikke.

Hvor finner jeg kontoutskrifter og årsoppgaver?

Under menyvalget "Alle tjenester" i nettbanken finner du "Arkiv". Der kan du velge "Kontoutskrifter" og deretter kontonummer og dato fra/til. Da får du opp en liste over tilgjengelige kontoutskrifter for den valgte perioden.

Vil du laste ned årsoppgaven finner du den som et eget valg i nedtrekkslista "Dokumenttype".

Hvordan får jeg gratis Norman antivirusprogram?

For å laste ned vårt gratis antivirusprogram, Norman Security Suite for Windows, må du logge inn i nettbanken og klikke på "Alle tjenester". Du finner linken til Norman under "Verktøy".

Vær klar over at dersom det er installert et annet antivirusprogram på datamaskinen fra før, må du avinstallere dette før du installerer Norman Security Suite. To samtidige antivirusprogrammer på datamaskinen vil ofte skape problemer, og den kan bli både treg og ustabil.