Hopp til hovedinnhold

Mobilbank

Ta banken med deg overalt

Nå med de fleste nettbankfunksjonene lett tilgjengelig

  • Forbedret og brukervennlig
  • Pålogging og betaling med fingeravtrykk
  • Tilgang til de aller fleste nettbankfunksjoner
  • Svippkæsj - vennebetaling til mobilnummer
  • Ryddig oversikt over kontoene du disponerer
  • Se siste transaksjoner
  • Betale regninger
  • Sperre kort
  • Godkjenne eFaktura
  • Se forfallsmappe
  • Også tilgjengelig i ungdomsversjon (13-18 år)

Du har alltid banken med deg

Med Mobilbanken kan du sjekke saldo, overføre penger og betale regninger akkurat når det passer deg. Mobilbanken finnes som app til Android og iPhone, og du laster den ned fra Google Play eller App Store.

Ny, forbedret 2018-versjon

Vår 2018-versjon av mobilbanken tilbyr vi langt flere funksjoner enn tidligere, og vi har oppgradert "form og farge" slik at ¨mobilbanken nå er mer lik nettbanken.

Aktivering

Når du skal ta mobilbanken i bruk må du først laste den ned fra Google Play eller App Store, og installere den på din mobiltelefon. Deretter må du klargjøre den for at det skal være nettopp du som skal få tilgang til dine kontoer etc. Denne klargjøringen kaller vi for å aktivere Mobilbanken, og må gjøres bare en gang. Her må du bruke BankID, BankID på Mobil eller våre påloggingsalternativ uten BankID for å legitimere deg, slik at vi kan sikre at ingen andre en du kan få tilgang til dine kontoer og bankdata.

Enkel pålogging og bruk

Du kan velge mellom to måter å logge inn på; med en selvvalgt firesifret kode, eller med fingeravtrykk. Dette valget kan du endre senere, dersom du skulle ombestemme deg. 
Når du betaler regninger må du bekrefte betalingen - og da gjør du det på samme måte som du logget inn; med fingeravtrykk eller med firesifret kode.

Ungdomsversjon

Også ungdommer mellom 10 og 18 år, som ikke har fått kodebrikke eller annen løsning for pålogging i nettbanken hos oss, kan få tilgang til en ungdomsversjon av Mobilbanken - med et mindre utvalg funksjoner. Dette får du hvis du velger alternativet SMS under aktivering.

Reaktivering

I noen tilfeller kan det være ønskelig å aktivere Mobilbanken på nytt. Det kan være flere årsaker til at man ønsker det:

  • Du har brukt Ungdomsversjonen og har blitt 18 år og ønsker full versjon.
  • Du har glemt den fire-sifrede koden for pålogging og må lage ny
  • Du har overtatt en mobil fra andre, og ønsker å klargjøre mobilbanken for deg selv

I et slikt tilfelle kan du starte reaktivering i stedet for å taste koden, og dermed kan du velge identifiseringsmetode og kode på nytt.

Pris

Tjenestene i Mobilbanken har de samme prisene som Nettbanken, og er du totalkunde hos oss er de fleste tjenestene gratis. Det er ingen etableringskostnader eller årspris. Kostnadene til din teleoperatør kommer i tillegg.

Last ned vår Mobilbank-app:

Google Play logo AppStore logo

Viktig informasjon

Selv om du må bruke fingeravtrykk eller kode for å logge på, bør du sikre mobilen din med passord slik at uvedkommende ikke får muligheten til å se kontoene dine.
Vær også klar over at dersom du bruker Mobilbanken i utlandet kan det påløpe ekstra kostnader til datatrafikk.

Spørsmål og svar

Hvordan bytter jeg påloggingsmetode i Mobilbanken?

Du kan velge mellom to måter å logge inn i Mobilbanken på; enten med en selvvalgt firesifret kode eller med fingeravtrykk (dersom telefonen din støtter det). Ønsker du å endre påloggingsmetode i ettertid, kan du trykke på knappen "Aktiver på nytt" og velge ny påloggingsmetode etter at du har identifisert deg på nytt.

Uansett hva du velger av fingeravtrykk eller kode for å logge på Mobilbanken, bør du i tillegg sikre mobilen din med passord for å sikre at uvedkommende ikke får muligheten til å se kontoene dine.

Hvorfor finner jeg ikke Helgeland Sparebanks mobilbank-app i AppStore?

Dersom du prøver å laste ned Mobilbank-appen på en iPad kan det hende at du ikke finner den når du søker i AppStore. Dette skyldes at appen er registrert som en iPhone-app i AppStore. Bytt til valget "Kun for iPhone" i menyen oppe til venstre når du søker på en iPad, så finner du den. 

Hvordan sender jeg penger med Svippkæsj?

  1. Logg deg inn i Mobilbanken og trykk på kontoen du vil sende penger fra. Velg Svippkæsj i menyen som popper opp på skjermen
  2. Velg hvem du vil betale til blant dine telefonkontakter, eller tast inn mobilnummeret
  3. Tast inn beløpet du vil sende
  4. Skriv en melding til mottakeren
  5. Velg hvilken av dine konti du vil betale fra, og bekreft betalingen
  6. Ferdig! Du trenger verken kodebrikke eller BankID
  7. Mottakeren får nå en SMS med info om hvordan pengene kan mottas, og en lenke til vår side. Alt mottaker trenger å gjøre er å legge inn kontonummeret sitt og bekrefte.

 

Hvor mye kan jeg overføre med Svippkæsj?

Du kan overføre maksimum 5 000 kroner per gang med Svippkæsj, og du kan ikke overføre mer enn 5 000 kroner til samme mottaker på en og samme dag. Det er også en maksgrense på 10 000 kroner totalt per måned.

Hvilke telefoner fungerer mobilbanken med?

OS versjoner som støttes fra og med Mobilbank release 1.30 (27.09.2018):

Apple

  • Minimum iOS versjon 10

Eldre modeller, som iPhone 4, iPhone 6+ og iPad 3 er ikke godkjent.

Android

  • Minimum Android versjon 5.1

Mobilbanken er testet med siste versjon av Android (9.0), og de fleste telefoner med Android-versjoner fra 5.1 og oppover vil kunne brukes.

En konsekvens for brukere med utstyr som ikke oppfyller minmumskravene er at de ikke vil få installert oppdateringer for Mobilbanken fra App Store eller Google Play etter release 1.29. Eldre versjoner som allerede er installert vil fortsatt fungere, men de supporteres ikke ved feil.