Hopp til hovedinnhold

Mobilbank

Ta banken med deg overalt

Nå med Svippkæsj - vennebetaling uten egen app

  • Svippkæsj - vennebetaling til mobilnummer
  • Sjekk saldo uten å logge inn
  • Se oversikt over kontoene du disponerer
  • Se siste transaksjoner
  • Betal regninger
  • Bekreft betalinger med BankID på mobil
  • Godkjenn eFaktura
  • Overfør mellom egne konti med "dra og slipp"
  • Se forfallsmappe

Du har alltid banken med deg

Med Mobilbanken kan du sjekke saldo, overføre penger og betale regninger akkurat når det passer deg. Mobilbanken finnes som app til Android og iPhone, og du laster den ned fra Google Play eller App Store.

Ny, forbedret versjon

Nå kan du velge om du vil logge inn uten å taste kode, og du kan bekrefte betalinger med BankID på mobil.

Svippkæsj

Med den innebyggede Svippkæsj-tjenesten kan du sende penger til hvem som helst, uten at du trenger å vite mottakerens kontonummer eller hvilken bank han eller hun er kunde i. Svippkæsj er helt gratis, og hverken du eller mottakeren trenger en egen app. Det eneste du trenger er mobilnummeret til mottakeren. Les mer her.

Enkel pålogging og bruk

Du kan velge mellom to måter å logge inn på; enten helt uten kode, eller med en selvvalgt firesifret kode for økt sikkerhet. Du kan endre dette valget senere, dersom du skulle ombestemme deg. Slik bytter du.

Når du betaler regninger må du bekrefte betalingen - enten med BankID på mobil eller med engangskode fra kodebrikken.

Slik kommer du i gang med Mobilbanken:

Pris

Tjenestene i Mobilbanken har de samme prisene som Nettbanken, og er du totalkunde hos oss er de fleste tjenestene gratis. Det er ingen etableringskostnader eller årspris. Kostnadene til din teleoperatør kommer i tillegg.

Last ned vår Mobilbank-app:

Google Play logo AppStore logo

Viktig informasjon

Dersom du velger å bruke Mobilbanken uten pålogging med kode, bør du sikre mobilen din med passord slik at uvedkommende ikke får muligheten til å se kontoene dine.
Vær også klar over at dersom du bruker Mobilbanken i utlandet kan det påløpe ekstra kostnader til datatrafikk.

Spørsmål og svar

Hvordan sender jeg penger med Svippkæsj?

  1. Logg deg inn i Mobilbanken og trykk på Svippkæsj-ikonet i menyen nederst på skjermen
  2. Velg hvem du vil betale til blant dine telefonkontakter, eller tast inn mobilnummeret
  3. Tast inn beløpet du vil sende
  4. Skriv en melding til mottakeren
  5. Velg hvilken av dine konti du vil betale fra, og bekreft betalingen
  6. Ferdig! Du trenger verken kodebrikke eller BankID
  7. Mottakeren får nå en SMS med info om hvordan pengene kan mottas, og en lenke til vår side. Alt mottaker trenger å gjøre er å legge inn kontonummeret sitt og bekrefte.

 

Hvordan bytter jeg fra pålogging uten kode til pålogging med kode (eller omvendt)?

Du kan velge mellom to måter å logge inn i Mobilbanken på; enten helt uten kode, eller med en selvvalgt firesifret kode. Ønsker du å endre dette i ettertid, kan du trykke på knappen "Aktiver på nytt" og velge ny påloggingsmetode etter at du har identifisert deg på nytt.

Velger du "Bruk kode" legger du inn en firesifret kode som du må taste hver gang du skal inn i Mobilbanken. Dette valget gir best sikkerhet om telefonen din skulle komme på avveier.

Velger du "Ikke bruk kode" kommer du rett inn i Mobilbanken. Velger du dette bør du sikre mobilen din med passord, slik at uvedkommende ikke får muligheten til å se kontoene dine.

Hvor mye kan jeg overføre med Svippkæsj?

Du kan overføre maksimum 5 000 kroner per gang med Svippkæsj, og du kan ikke overføre mer enn 5 000 kroner til samme mottaker på en og samme dag. Det er også en maksgrense på 10 000 kroner totalt per måned.

Hvorfor får jeg feilkode C161 når jeg skal aktivisere Mobilbanken med BankID på mobil?

Feilkode C161 kan bety to ting: Enten at du har tastet feil mobilnr eller fødselsdato, eller at du ikke har BankID på mobil. Hvis du ikke har BankID på mobil må du logge inn med vanlig BankID i nettbanken og aktivere det.

Hvorfor finner jeg ikke Helgeland Sparebanks mobilbank-app i AppStore?

Dersom du har en iPad kan dette problemet oppstå. Dette skyldes at mobilbank-appen vår er registrert som en iPhone-app i AppStore. Bytt til valget "Kun for iPhone" i menyen oppe til venstre når du søker etter appen fra en iPad, så finner du den.