Hopp til hovedinnhold

BankID

Din elektroniske legitimasjon

Du identifiserer deg elektronisk. Enkelt og greit

  • Du kan identifisere deg og signere elektronisk på avtaler og dokumenter
  • En elektronisk signatur er like bindende som en skriftlig
  • Har du BankID hos oss kan du bruke den hos andre som benytter BankID
  • Det er enkelt å skaffe seg BankID i nettbanken
  • Kan utvides med BankID på mobil

Din elektroniske legitimasjon

BankID er en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å identifisere deg med på nettsider, og til å sette din personlige, elektroniske signatur på dokumenter og avtaler med.

Hvorfor BankID?

Hensikten med BankID er å sikre at butikker, offentlige etater, banker og forbrukere skal kunne stole på hvem de kommuniserer med elektronisk, og at innholdet i en avtale ikke er blitt lest eller endret av uvedkommende. 

 

Med en BankID fra Helgeland Sparebank vil du også kunne gå inn på andre brukersteder som benytter BankID.

 

BankID er gratis, og du bestiller det i Nettbanken. Du må være fylt 18 år for å kunne få BankID.

 

Bindende signatur

BankID er en personlig, elektronisk signatur, og er like bindende som en håndskrevet signatur. 

 

Hvordan bestiller du BankID?

  1. Logg inn i Nettbanken og velg Alle tjenester
  2. Klikk på menyvalget BankID/BankID på mobil

Når du har fullført bestillingen kan du ta i bruk din BankID med en gang. 

 

Mer informasjon om BankID finner du på www.bankid.no

 

BankID på mobil

Har du BankID kan du også få BankID på mobil. Med BankID på mobil trenger du ikke å ha kodebrikken tilgjengelig når du skal logge inn. Du bruker mobilen isteden. 

Spørsmål og svar om BankID

Hvordan fornyer jeg min BankID?

Du logger inn i nettbanken med din BankID for å fornye den. Da fornyes den automatisk. Når du logger inn får du beskjed om å endre passordet. Det nye passordet må være på minst 8 tegn. 

Din BankID er gyldig i 2 år, og merkes for fornying to måneder før den utløper. Hvis du ikke bruker din BankID i løpet av denne perioden, får du en påminnelse på SMS og e-post om at du må fornye den. Påminnelsen sendes 10 dager før din BankID utløper.

Hva gjør jeg hvis min BankID er utløpt?

Dersom du har ventet for lenge med å fornye din BankID, slik at den er utløpt, bestiller du bare BankID på nytt i nettbanken.

Velg "Pålogging uten BankID", og bruk kodebrikken du har mottatt fra oss for å logge på. Deretter er bestillingsprosessen lik første gang du bestilte BankID.

Dersom du ikke husker ditt passord til "Pålogging uten BankID", kan du ta kontakt med Kundeservice på tlf. 04516.

Hvordan sperrer jeg min BankID?

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i Nettbanken under menyvalget BankID.

På hverdager kan du også kontakte Kundeservice på telefon 04516.

Utenom bankens åpningstid kan du ringe 75 12 81 75

Kan jeg bruke BankID på nettbrett og mobil?

Ja, hvis nettstedet har fått BankID uten Java kan du bruke din BankID på de fleste nettbrett av nyere typer. Du trenger siste versjon av Chrome, Firefox eller Opera for mobiltelefon og nettbrett (ikke Opera mini). Siste versjon av Chrome på iPad som kjører iOS 6 og høyere.

Hva betyr feilkode BID-1439?

Det betyr at din BankID er sperret. Ta kontakt med oss på telefon 04516, så hjelper vi deg. Kunderådgiveren vil stille deg noen spørsmål for å kontrollere identiteten din. Er vi trygge på at du er den du utgir deg for å være, vil sperringen bli opphevet.

Jeg får feilkode BID-2031. Hva er feil?

Det kan være flere årsaker til dette:

- Du bruker en PC med et operativsystem eller en nettleser som ikke er oppdatert. Oppdater PC-en slik at du har siste versjon av operativsystem og nettleser installert.

- Du bruker en PC med Internet Explorer 9, 10 eller 11 i et jobbnettverk. Administrator (IT-ansvarlig) i bedriften må gjøre en tilpasning i Internet Explorer for at BankID skal fungere. Administrator kan sjekke på bankid.no.

- Dersom bedriften benytter sikkerhetssoner for Internet Explorer på en aktiv måte og legger URL-er til BankID-brukersteder inn i Trusted Sites eller Intranet Zone, bør man merke seg følgende: For at de ansatte skal kunne benytte IE 9 og nyere til nettbank og andre tjenester som benytter BankID fremover, må systemadministrator legge https://csfe.bankid.no i Trusted Sites for IE.

- Ved netthandel kan BID-2031 oppstå ved bruk av nettleseren Mozilla Firefox. Vi anbefaler at du forsøker med en annen nettleser, for eksempel Google Chrome.