Hopp til hovedinnhold

BankID på mobil

Logg inn med mobilen

Du slipper å ha kodebrikken med deg

  • Du trenger bare mobilen for å logge inn
  • Du slipper å ha kodebrikken med deg
  • Du kan bytte mellom å bruke BankID på mobil og vanlig BankID med kodebrikke.
  • BankID på mobil bestiller du i Nettbanken

Din elektroniske signatur på mobilen

BankID på mobil er elektronisk ID og signatur på mobilen. Med BankID på mobil trenger du ikke å ha kodebrikken for hånden når du skal logge inn i Nettbanken eller betale en regning i Mobilbanken. Du trenger bare mobiltelefonen, enkelt og greit! 

Knyttes til SIM-kortet i mobilen

BankID på mobil er ikke en app. Når du aktiverer tjenesten i Nettbanken, blir det lagt en sikkerhetsmekanisme i SIM-kortet i telefonen din. Når du logger på med BankID på mobil vil bankens sikkerhetssystem kommunisere med SIM-kortet.

Hvor kan jeg bruke BankID på mobil?

Du kan bruke BankID på mobil til pålogging og betaling i Nettbanken, ved betaling i Mobilbanken, og ved netthandel med kort. BankID på mobil opprettet hos oss kan også brukes til pålogging i andre banker du er kunde i. I tillegg kan du bruke BankID på mobil på nettsteder som DigiPost, Pensjonsportalen og Bankid.no.

Slik får du BankID på mobil

Logg deg inn i Nettbanken med BankID på vanlig måte, klikk på Alle tjenester og velg BankID/BankID på mobil i menyen. Så velger du Bestill BankID på mobil og følger instruksjonene på skjermen - og etter hvert også på mobilen.

Du må ha vanlig BankID hos oss for å kunne bestille BankID på mobil. Du kan ikke bruke en BankID som er utstedt av en annen bank for å bestille BankID på mobil hos oss.

Hvis du har hatt samme SIM-kort lenge, kan det hende du må skaffe deg et nytt SIM-kort først. BankID på mobil krever SIM-kort som håndterer sikkerhetsinformasjon.

Her kan du sjekke om mobil og abonnement støtter BankID på mobil 

Dersom testen feiler, sjekk med din mobiloperatør om du må ha nytt SIM-kort.

Ikke kast kodebrikken!

Selv om du ikke lenger trenger kodebrikken for å logge deg på Nettbanken når du har fått BankID på mobil, må du likevel ta godt vare på den. Dersom du glemmer PIN-koden til din BankID på mobil, bytter SIM-kort, mister telefonen, eller av andre grunner får behov for å bestille ny BankID på mobil, må du fremdeles ha kodebrikken for å kunne logge deg på Nettbanken.

Spørsmål og svar om BankID på mobil

Hvordan får jeg BankID på mobil?

Logg deg inn i Nettbanken med BankID på vanlig måte, klikk på Alle tjenester og velg BankID/BankID på mobil i menyen. Så velger du Bestill BankID på mobil og følger instruksjonene på skjermen - og etter hvert også på mobilen.

Hvor sikker er BankID på mobil?

All informasjon som lagres på mobilen vil være kryptert, og du kan trygt bruke BankID på mobil. BankID Norge, bankene og mobiloperatørene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Kunder som mot formodning skulle bli uskyldig rammet av svindel og som har fulgt vilkårene for bruk av tjenesten, vil bli holdt økonomisk skadesløse.  Det er imidlertid viktig at du holder din ID-PIN hemmelig, ikke viser den til noen eller oppgir den til andre.

Vil min BankID kunne misbrukes av en som låner telefonen?

Nei, ikke hvis du holder din ID-PIN (Sign-PIN) hemmelig og sørger for at ingen andre får se eller vite den. Dersom du er påpasselig med dette, skal ikke en som låner eller på annet vis har fått tak i telefonen din kunne misbruke din BankID på mobil.

Hva gjør jeg hvis jeg mister mobiltelefonen?

Da må sperre din BankID på mobil. Logg deg inn i nettbanken ved hjelp av ordinær BankID med engangskode fra kodebrikken. I tillegg må du kontakte ditt telefonselskap og få sperret telefonen.

Hva gjør jeg hvis jeg må bytte SIM-kort?

Da må du logge inn i Nettbanken med kodebrikken og bestille BankID på mobil på nytt. Du kan avslutte den gamle avtalen samtidig.

Kan jeg ha flere BankID på mobil på min telefon?

Nei, du kan bare ha en BankID på mobil på telefonen. BankID på mobil lagres i SIM-kortet på telefonen, og SIM-kortet kan bare lagre en BankID på mobil.

Trenger jeg kodebrikken når jeg har fått BankID på mobil?

Ja, du vil fortsatt kunne få bruk for kodebrikken. BankID på mobil kan foreløpig ikke brukes på alle nettsteder, og da må du bruke ordinær BankID. BankID på mobil kan f.eks. ikke brukes når du skal handle med kort på nett eller når du skal betale regninger i vår Mobilbank-app.

Du vil også få bruk for kodebrikken hvis du må bestille BankID på mobil på nytt. Det blir nødvendig f.eks. ved bytte av SIM-kort, hvis du har tastet feil ID-PIN for mange ganger o.l.

Hva er ID-PIN?

Ved aktivering av BankID på mobil må du legge inn en personlig PIN-kode, som må være mellom 4 og 8 siffer, og som skal benyttes hver gang du bruker din BankID på mobil. Lag en PIN-kode som er lett å huske, men vanskelig for andre å gjette - og med så mange tall som mulig. Hold koden hemmelig og fortell den aldri til andre, verken til familiemedlemmer, bank eller politi.

Hvordan kan jeg endre PIN-kode selv?

Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken for å kunne velge en ny ID-PIN (personlig kode).

Jeg har glemt min ID-PIN, hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken. Da trenger du kodebrikken for å logge deg inn.

Jeg får meldingen ID-PIN blokkert. Hva gjør jeg?

Da må du bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

Jeg får feilmeldingen på telefonen: ”Proactive command rejected by ME: 40XX” Hva gjør jeg da?

Har du kontantkort må du sjekke om du har penger igjen på kortet. BankID på mobil fungerer ikke hvis kontantkortet er tomt.

Hvordan flytter jeg min BankID på mobil i en annen bank over til Helgeland Sparebank?

Start bestilling av BankID på mobil i nettbanken vår, og bekreft at du vil overskrive "gammel" BankID på mobil. Dette forutsetter at du har vanlig BankID hos oss fra før.