Hopp til hovedinnhold

BankID-app

Digital innlogging og signering med app

BankID app for iPhoneBankID app for Android

– Helt uten kodebrikke, med økt sikkerhet mot svindel.

  • Gjør kodebrikken digital
  • Aldri mer "hvor er den forbanna kodebrikken?"
  • Logg inn med BankID uten kodebrikke
  • Tofaktor-løsning og økt sikkerhet mot svindel
  • Tryggere og enklere enn kodebrikke
  • Lastes ned i Appstore eller Google Play
  • Enklere enn BankID på mobil

Digital kodebrikke - helt enkelt!

BankID-appen er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen.

Enklere enn BankID på mobil

For mange kan det være lurt å både ha BankID på mobil og BankID-appen på telefonen: 

  • Ved noen signeringer kan du ikke bruke BankID på Mobil. Da trenger du BankID-appen eller kodebrikke.
  • BankID på mobil er koblet til din telefon og telefonoperatør. Du  må derfor ha kodebrikken ved skifte av mobil.
  • Noen telefonoperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil.

Sikker innlogging

Med BankID-appen får du økt sikkerhet mot svindel. App er sikrere enn kodebrikke, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. 

Du logger i tillegg på med såkalt tofaktor-løsning, som gjør det enda vanskeligere for uvedkommede å logge inn med din BankID.

Last ned BankID-appen

Du kan laste ned appen for både iPhone og Android. Du må ha iOS 11/ Android 6 eller nyere. 

Last ned til din iPhone her

Last ned til din Android-telefon her

 

Spørsmål og svar om BankID app

Hva er BankID app og hvordan fungerer den?

BankID app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre indentifiseringen med ditt personlige passord.

Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Hva er forskjellen på BankID på mobil og BankID-appen

BankID-appen er en app, noe som betyr at den ikke er knyttet til din telefon eller telefonoperatør. For mange kan det være lurt å både ha BankID på mobil og BankID-appen på telefonen: 

  • Ved noen signeringer kan du ikke bruke BankID på Mobil. Da trenger du BankID-appen eller kodebrikke.
  • BankID på mobil er koblet til din telefon og telefonoperatør. Du  må derfor ha kodebrikken ved skifte av mobil.
  • Noen telefonoperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil.

Hvordan skaffer jeg meg BankID app som digital kodebrikke?

Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil. Foreløpig er det kun personer med BankID fra Sparebanken Vest som kan logge inn i BankID-appen.

Hvorfor får jeg ikke opp BankID app som et alternativ?

Du må først velge BankID og fylle inn fødselsnummer. Første gang etter aktivering av appen, må du velge BankID app som metode.

Hvis dette ikke skjer kan du bytte metode for innlogging selv. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID app og be deg følge instruksene på mobilen din.

Hvorfor må jeg ha personlig passord i tillegg?

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.  

Hva skjer om jeg får ny telefon?

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.  

Kan jeg kaste den fysiske kodebrikken hvis jeg bruker digitale alternativ?

Nei, dessverre. BankID appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer trenger kodebrikken.

Er det gratis å bruke app som kodebrikke?

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID. 

Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

 

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har godkjent i appen?

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Hvorfor får jeg ikke logget inn i BankID app?

Foreløpig er det kun personer med BankID fra Sparebanken Vest som kan logge inn i BankID appen.

Hvis du får denne meldingen: «Ikke tilgjengelig. Din bank har ikke aktivert BankID-app.» Så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Sjekk hvor din BankID er utstedt ved å logge inn på Min BankID her.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har fylt inn fødselsnummer?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.   

Mer informasjon om BankID

Jeg har glemt BankID-passordet. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt BankID-passordet ditt kan du gå til påloggingssiden og velge "BankID". Da får du opp en side der valget "Glemt BankID-passord" står nederst i bildet. Trykk på denne lenken, og du får muligheten til å identifisere deg på andre måter og få tilsendt nytt BankID-passord.

Hvordan fornyer jeg min BankID?

Du logger inn i nettbanken med din BankID for å fornye den. Da fornyes den automatisk. Når du logger inn får du beskjed om å endre passordet. Det nye passordet må være på minst 8 tegn. 

Din BankID er gyldig i 2 år, og merkes for fornying to måneder før den utløper. Hvis du ikke bruker din BankID i løpet av denne perioden, får du en påminnelse på SMS og e-post om at du må fornye den. Påminnelsen sendes 10 dager før din BankID utløper.

Hva gjør jeg hvis min BankID er utløpt?

Dersom du har ventet for lenge med å fornye din BankID, slik at den er utløpt, bestiller du bare BankID på nytt i nettbanken.

Velg "Pålogging uten BankID", og bruk kodebrikken du har mottatt fra oss for å logge på. Deretter er bestillingsprosessen lik første gang du bestilte BankID.

Dersom du ikke husker ditt passord til "Pålogging uten BankID", kan du ta kontakt med Kundeservice på telefon 75 11 90 00.

Hvordan sperrer jeg min BankID?

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i Nettbanken under menyvalget BankID.

På hverdager kan du også kontakte Kundeservice på telefon (+47 75 11 90 00.

Utenom bankens åpningstid kan du ringe (+47) 21 49 99 66

Hva betyr feilkode BID-1439?

Det betyr at din BankID er sperret. Ta kontakt med oss på telefon 75 11 90 00, så hjelper vi deg. Kunderådgiveren vil stille deg noen spørsmål for å kontrollere identiteten din. Er vi trygge på at du er den du utgir deg for å være, vil sperringen bli opphevet.

Jeg får feilkode BID-2031. Hva er feil?

Det kan være flere årsaker til dette:

- Du bruker en PC med et operativsystem eller en nettleser som ikke er oppdatert. Oppdater PC-en slik at du har siste versjon av operativsystem og nettleser installert.

- Du bruker en PC med Internet Explorer 9, 10 eller 11 i et jobbnettverk. Administrator (IT-ansvarlig) i bedriften må gjøre en tilpasning i Internet Explorer for at BankID skal fungere. Administrator kan sjekke på bankid.no.

- Dersom bedriften benytter sikkerhetssoner for Internet Explorer på en aktiv måte og legger URL-er til BankID-brukersteder inn i Trusted Sites eller Intranet Zone, bør man merke seg følgende: For at de ansatte skal kunne benytte IE 9 og nyere til nettbank og andre tjenester som benytter BankID fremover, må systemadministrator legge https://csfe.bankid.no i Trusted Sites for IE.

- Ved netthandel kan BID-2031 oppstå ved bruk av nettleseren Mozilla Firefox. Vi anbefaler at du forsøker med en annen nettleser, for eksempel Google Chrome.