Hopp til hovedinnhold

Alt du trenger å vite om oppdatering av legitimasjon

Vi sender ut e-post, SMS eller brev til flere av våre kunder om at de må oppdatere sin legitimasjon i banken.

Bli med i samfunnsdugnaden mot kriminalitet, ID-tyveri og hvitvasking

Hvorfor har jeg blitt kontaktet? 

Om du har blitt kontaktet av oss angående oppdatering av din legitimasjon i banken, må du ta med gyldig legitimasjon til nærmeste kundemottak i Helgeland Sparebank, så blir du registrert.

Den digitale hverdagen vi lever i medfører høyere risiko for økonomisk kriminalitet og ID-tyveri, og vi må derfor også skjerpe kravene for legitimasjon av våre kunder. 

I Helgeland Sparebank foretrekker vi at du legitimerer deg med gyldig pass. En av grunnene til at vi foretrekker pass er at det for enkelte produkter er satt nye krav til legitimering, særlig gjelder dette BankID, men også bankkort med bilde. 

Har du ikke blitt kontaktet?

Vi tar kontakt med alle som må legitimere seg. Dersom du ikke har mottatt brev, e-post eller sms kan du ta det helt med ro. De som eventuelt får kontoen(e) sperret midlertidig, vil også få beskjed om dette.

Har du ikke mulighet til å møte i banken? 

Dersom du av ulike grunner ikke har mulighet til å komme innom våre kontorer, kan du sende inn kopi av din legitimasjon i nettbanken. Du må logge deg inn i nettbanken, og sende kopien via vår «kundedialog». Kopien må være i farger, og både bilde og tekst må fremkomme tydelig.

Hvorfor trenger vi din legitimasjon?

Alle banker i Norge er pålagt å innhente gyldig legitimasjon fra kundene. Lokalbanken bidrar inn i denne dugnaden for å bekjempe økonomisk kriminalitet, svindel og ID-tyveri. Selv om vi som lokalbank kjenner mange av våre kunder godt, må vi sikre at vi har registrert riktig og oppdatert legitimasjon på deg. Det er også vårt ansvar å være helt nøyaktig på legitimasjon fordi vi utsteder Bank-ID og annen form for legitimasjon som kan benyttes i flere offentlige instanser.

Vi skjønner at dette vil påføre flere av våre kunder en ulempe, og spesielt at det kan bli vanskelig for enkelte å møte fysisk i banken. Men vi jobber hele tiden for å finne smidige løsninger, og håper vi sammen kan ta opp kampen mot økonomisk kriminalitet.

Hva er gyldig legitimasjon? 

  • Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land 
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

Mer informasjon om oppdatering av legitimasjon

Hvordan vet jeg om min legitimasjon er gyldig?

Vi tar kontakt med deg dersom vi ser at vi mangler gyldig legitimasjon på ditt kundeforhold. Da må du må fysisk møte i banken og ta med legitimasjonen din.

Du kan også komme innom et av våre kontorer for å sjekke om du har oppdatert og gyldig legitimasjon, selv om du ikke har fått henvendelse fra banken. Eller ta gjerne med gyldig legitimasjon ditt neste gang du har et ærend i banken.

Hva er gyldig legitimasjon?

I Helgeland Sparebank foretrekker vi at du legitimerer deg med gyldig pass. En av grunnene til at vi foretrekker pass er at det for enkelte produkter er satt nye krav til legitimering, særlig gjelder dette BankID, men også bankkort med bilde. 

Følgende er gyldig som legitimasjon: 

  • Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land 
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

Hvordan registreres min legitimasjon?

Du må møte fysisk på et av våre kontorer. Vi skanner legitimasjonsdokumentet ditt på en «Keesingskanner», og opplysningene blir lest inn i en rapport og blir lagret på din lukkede kundeprofil i våre systemer. Samtidig utføres det en kontroll på at legitimasjonsdokumentet er ekte, og at opplysningene stemmer overens med deg og dine kundeopplysningene.

Hvor kan jeg registrere legitimasjonen min?

Du kan registrere din legitimasjon på våre kontorer i Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund.

Må barn og ungdom også registrere legitimasjonen sin?

Vi krever legitimasjon for alle våre kundeforhold. Det er ikke et krav med pass dersom barnet bare har en konto hos oss. 

Blir personvernet ivaretatt?

Vi tar personvernet ditt på aller største alvor. Som finanskonsern har vi også taushetsplikt og vil behandle dine personopplysninger etter gjeldende personvernlovgivning.

Jeg kan ikke møte i banken. Hva gjør jeg?

Dersom ikke har mulighet til å komme innom våre kontorer, kan du sende inn kopi av din legitimasjon i nettbanken. Du må logge deg inn i nettbanken, og sende kopien via vår «kundedialog». Kopien må være i farger, og både bilde og tekst må fremkomme tydelig.